Update groep 3-4

Beste ouders en verzorgers van groep 3-4,

Afgelopen weken zijn wij met veel nieuwe doelen en activiteiten aan de slag geweest.
Hieronder een kleine uitleg, zodat jullie weten waar we aan werken op school.

Groep 3 is inmiddels gestart met kern 6. De kern waarin wij de laatste nieuwe letters leren.
Na deze kern komen diverse leesmoeilijkheden aan bod, denk aan woorden met sch-, -nk of twee medeklinkers aan het einde van een woord.
Wanneer alle letters geleerd zijn, mag er natuurlijk een klein feestje gevierd worden.
Dit doen wij op vrijdag 16 februari. Verdere informatie volgt nog.

In de rekenlessen hebben we veel aandacht gehad voor het splitsen, betekenis en gebruik van het +, - en + teken en het klokkijken met hele en halve uren. Deze week zijn wij gestart met het splitsen van getallen in tientallen en eenheden, zoals bij 17: 10 en 7. Dit blok is er ook aandacht voor het versneld optellen van hoeveelheden. Denk hierbij aan het snel herkennen van groepjes van 2, 5 of 10.

Groep 4 is met rekenen bezig om sommen uit te rekenen met behulp van het tiental. Een onderdeel waarbij het splitsen veel terugkomt. Kinderen moeten sommen als 37+8 uitrekenen door eerst aan te vullen naar de 40 en dan de rest erbij te doen.
Verder hebben we de hele en halve uren op de digitale klok geoefend en gekeken hoeveel uur tijdsverschil er tussen twee klokken zit. Daarnaast hebben we kennis gemaakt met keersommen (tafel van 2) waarbij het vooral gaat om de betekenis van keer. Zo hebben we groepjes van 2 gemaakt en ontdekt dat een keersom eigenlijk een grote plussom is. Voorbeeld: 5x2= 2+2+2+2+2.
Morgen sluiten we blok 2 af en gaan we richting blok 3. De doelen die daar centraal staan zijn:
- de lange plussom herkennen bij de tafel van 5 en 10.
- keersommen met de tafel van 2,5,10,3 & 4.
- Rekenen met eurocenten
- Bedragen tot 100 euro maken met hele euro’s en centen.

Met spelling hebben we aan de volgende nieuwe categorieën gewerkt:
- aai, -ooi, -oei woorden
- woorden met een d aan het einde, waar je een t hoort.
- samengestelde woorden

Gezamenlijk:
Op maandag doen wij aan maatjes lezen. De kinderen van groep 3 en 4 vormen dan een tweetal. Groep 4 helpt de kinderen uit groep 3 met het lezen uit een boekje. Na 15 minuten wisselen we om en mag groep 3 genieten van het voorlezen door groep 4. De kinderen zijn hier heel enthousiast over en de betrokkenheid is hoog. Na afloop worden er tips en tops gegeven. Mooi om te zien hoe de kinderen met elkaar leren. Naast het lezen, zijn we ook druk met het schrijven van getallen en letters. Afgelopen week hebben we de 8 geoefend. Ik merk dat het schrijven van de getallen steeds beter gaat. Tussen alle lessen door zijn wij actief met de zilveren weken & Rots en water. Voorbeelden hiervan zijn: chinees boksen, hoepel-op tikspel, ik ga op reis en ik neem mee met geluiden, acrobatiek en de powerpose. De kinderen kunnen u hier vast meer over vertellen.

Tot slot hebben we een start gemaakt met het groepsdoorbrekend werken in de groepen 1 t/m 4.
Dit doen wij vooral op donderdag en vrijdag. Op donderdag hebben wij een knutselcircuit voor de groepen 1 t/m 4. Iedere week gaan de kinderen naar een andere groep om een knutsel te maken.
Op vrijdag werken de groepen 3 en 4 aan IPC, waarin het thema vervoer centraal staat. De kinderen maken een poster, mogen spelen op de hal of werken aan techniek.
 

IMG_8049 IMG_8049
IMG_8044 IMG_8044
IMG_8092 IMG_8092
IMG_8094 IMG_8094
IMG_8091 IMG_8091
c0777e33-51c9-4e68-ac11-278e5878a53a c0777e33-51c9-4e68-ac11-278e5878a53a
IMG_8271 IMG_8271
IMG_8279 IMG_8279
IMG_8408 IMG_8408
IMG_8409 IMG_8409
IMG_8405 IMG_8405
IMG_8269 IMG_8269
IMG_8258 IMG_8258
IMG_8128 IMG_8128
IMG_8122 IMG_8122
IMG_8129 IMG_8129
IMG_8131 IMG_8131